"De ez nem fair"

"De ez nem fair"

A bürokrácia labirintusa

2018. november 30. - Elleira

Szeptember elején tértem vissza Magyarországra külföldi tanulmányok és munkavégzés után. Sejtettem, hogy nem lesz egyszerű az ügyintézés, de pár héten belül már-már nemkívántnak éreztem magam szülőföldemen. 

Október elsején regisztráltam munkakeresőként az egri munkaügyi központban, ahol ügyintézésemet egyből fel is függesztették. Köszönöm, ez is eredményes nap volt, viszont látásra. Viccet félretéve, egy PDU1 dokumentumot kellett kérni az Egyesült Királyság egyik hivatalából, hogy kijelentsék, megszűnt a külföldi munkaviszonyom és TB-m. Ezt egyébként ott helyben kitöltöttem és az ügyintéző kitudja mikor postázta. Ugyanezt a kérvényt én is feladtam postán szeptember 21-én valamint november elején még egyszer elektronikus módon, mert tudtam, hogy szükségem lesz rá.

A TB-ről csak annyit, hogy október elsején az ő irodájukban is megjelentem, boldogan be szerettem volna jelenteni, hogy hazatértem, szeretném aktiválni a TAJ számomat. Sajnos itt sem jártam sikerrel, PDU1 dokumentumot kértek ők is, mert szigorítottak és már nem elég csak nyilatkozni, hogy külföldön nem vagyok többé biztosított. (Kedves külföldi munkavégzők, tudjátok hogy megy ez, külön előadást lehetne erről tartani)

Eltelt az október, nem történt semmi. Eltelt a november első fele, nem történt semmi. November közepén felhívtam az egri munkaügyi központot, hogy mi újság, elfeledkeztek rólam vagy egyébként mikor számíthatok bármire is? A kedves ügyintéző felvilágosított, hogy nem lehet semmit tenni, türelmesen várni kell. Meg lehet majd sürgetni a folyamatot 2 hónap elteltével. A hölgy vadul tiltakozott, hogy nem tehet semmit, ennek ez a folyamata. Hozzátenném, ez idő alatt nekem sem TB-m nincs, sem a munkanélküli segélyt nem kaptam meg. Kész szerencse, hogy külföldön jobban lehet keresni és a legtöbb ember félretett pénzzel tér haza.

November 26-án megérkezett a régóta várt PDU1 nyomtatvány és azonnal be is rohantam a munkaügyi központba és a TB-be is. Visszagondolva én is nevetek, hogy azt hittem végre sínen leszek. Kezdem a TB-vel: leadtam a papírt és ezzel egy időben szerettem volna egy EU-s TAJ-kártyát is igényelni. A hölgy konkrétan kinevetett, hogy ez sajnos nem így megy. Most elindítja a folyamatot, hogy újra aktív legyen a TAJ-számom, az 8 munkanapon belül újra érvényes lesz és azután kellene az EU-s TB kártyát igényelni. Szerencsére meg tudtam győzni a hölgyet, hogy ott hagyom kitöltve a kérvényt és el fogja intézni az új kártyát, ha érvényes lesz a TAJ-szám.

És így el is jutottunk a mai naphoz, november 30-a, péntek. Délelőtt kaptam egy hívást a TB ügyintéző hölgytől, hogy aktiválták a TAJ-számomat, de sajnos nincs rá társadalombiztosítási járulék fizetve. Ez azért meglepő, mert a munkanélküli segély magában foglalja a társadalombiztosítási járulékot. 

Tudom még fokozni. November 27-én, kedden (egy nappal miután leadtam a PDU1 dokumentumot) felhívott a hölgy a munkaügyi központból, hogy összeállította a papírjaimat, a következő hét hétfőn legyek szíves befáradni és átvenni őket. Mondtam, hogy sajnos nem tudok, de addig lesz még 3 nap is amikor ügyfélfogadás lesz, nem vehetném át a papírokat ezen a héten? Válasza tömör és célratörő volt: "akkor jövőhét hétfőn feladom postán". Oké. Azt is említette a telefonban, hogy ezennel vége is a munkanélküli segélyemnek, mert hatvan valahány napra voltam jogosult. Pontos adatokat nem tudok, mert a kedves ügyintézőnek nehezére esik kiadni a papírokat. Viszont jó hírrel zárta a beszélgetést: december elején ki fogják utalni a munkanélküli segély egész összegét, visszamenőleg is.

Összességében, ami az én problémám: mire minden papír átfutott mindenkin és sikerült elintézni azt, amit azt hittem egy nap alatt megtehetek, annyi idő alatt annó Kolombusz Kristóf odaért Amerikába a hajójával... Én pedig eltengettem 2 hónapot társadalombiztosítás nélkül, köszönöm őrangyalom, hogy semmi bajom nem esett. A nagylelkű magyar kormány pedig fizette nekem a havi 7320 Ft-ot a nem működő TAJ-számomra (fizette? elrakta? ki tudja, én nem kaptam belőle semmit). És most itt vagyok, hogy visszamenőleg volt TB-m, de nem használhattam volna, mert az orvosok rendszerében pirosan jelent volna meg a TAJ-számom. December elejétől pedig fizethetem magamnak a TB-t mert már nem lesz munkanélküli segélyem.

Nem lenne fair, ha megkapnám a hatvan valahány nap társadalombiztosítást, onnantól kezdve, hogy Marika néni és Inci néni véglegesítették a papírjaimat 2 hónap huzavona után és tényleg elmehetnék végre orvoshoz?

Bosszantó. És üdv Magyarországon.

A bejegyzés trackback címe:

https://deeznemfair.blog.hu/api/trackback/id/tr6914405850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kopasz barmok mindenhol (törölt) 2018.12.01. 10:31:00

Nem kell sírni. Mindenki tudja, hogy Magyarország egy középkori állam, ahol több tízezres hivatali kukacot kell eltartani, ugyanakkor a harmadik évezredben gyalogolni kell a hivatalokba, ha el akarsz intézni valamit. Nekem az apám halt meg külföldön, de hiába EU-s tagországban, mert az ott helyben kiállított halotti anyakönyvi kivonat hiteles magyar fordítása a magyarországi rezsimnek nem jó, csak a Bajza utcai fordító irodáé, amiért még egyszer megsarcolnak. Mondanom sem kell, hogy a nyugdíj folyósító is ezt fogadja el, aztán következik a vízművek. Ebben az országban a meghalás sem egyszerű, nem hogy együtt élni a hülyékkel.

slowMotion 2018.12.01. 10:56:45

Tetszik a tortenet amugy semmi meglepo nem volt benne...sajnos.
Kerdes: mi az a specifikus es nyomos ok ami miatt hazakoltozott az iro? Ha hazaszeretet, akkor gratula, Magyarorszag mi igy szeretunk, ugy latszik, ha meg itt vagyunk...amugy mi masert ?

LebensraumamOsten 2018.12.01. 11:27:18

Megszavaztad, hát inkább örülj neki!
Ha pedig mégsem szavaztad meg, akkor melengesse a kis lelked a tudat, hogy a sok illibbant hernyó ezt megszavazta neked. Háláld meg részükre.
Pl. baseball ütővel, szöges lánccal, stb.
Ha további javaslatokra vagy kíváncsi, akkor kérdezz bátran!

pioneer2016 2018.12.01. 16:03:22

Lesz ez még rosszabb is. Maradi módon kell hivatali ügyeket intézni, miközben még 6-8 ezer közalkalmazottat rúgnak ki jelenleg. Digitális lemaradásunk a környező országokhoz képest is óriási. Élen Viktorunkkal.

Bartush 2018.12.01. 16:58:02

Mint köztisztviselő: annyiszor lehetne egyszerűbben és gyorsabban, de valamiért a törvényhozóknak ez nem érdekük. Szenved tőle az ügyfél, de a közszolga is. Elképesztően elmaradott a renszer, sokminden megy papíron, röhej, hogy elektronikus úton alig-alig lehet valamit elintézni. Hiába látjuk, hogy hogyan lehetne gyorsabban elintézni egy csomó ügyet, de be kell tartani mereven a szabályokat (alig van kivétel), és tényleg be kell tartani, mert van osztályvezetőd, aki leordít, porig aláz, nem mintha értene hozzá, de megteheti, mert a nagybácsikája odaültette a kényelmes pozíciójába.
Az elavult rendszerre egyre kevesebb tisztviselő jut (nagyon sok a felmondás, és most már kirúgás is van), és az ügyfelek, még ezt a maradékot is csak aktatologatónak nézik, pedig sokan vagyunk, akik nem tologatnák már az aktákat, hanem hatékonyan szeretnének dolgozni.

Megoldás számomra: letöltöm a felmondási időmet, és elmegyek egy multihoz. Örülök, hogy várnak rám, mert 60 nap a felmondási időm. Régen is ott dolgoztam, tudom, hogy jobb lesz.
Megoldás a kollégáimnak, akik valamiért még ott dolgoznak a hivatalban, és nem rúgták ki őket: túlóráznak ingyen, és elszenvedik a megalázást, nyüglődést.
Megoldás az ügyfélnek: szépen visszahúz külföldre.

ludo 2018.12.02. 06:51:58

Ellenpélda.

Reggel munka előtt, előzetes bejelentkezés nélkül 8.00-kor beléptem egy budapesti Kormányablakba, sorszámot téptem. Kitöltöttem a lakcímjelentő lapot. Negyed óra múlva csippant a sorszámom, átvette a papírt, azonnal online (!) ellenőrizte az ingatlannyilvántartásban, majd azonnal (!) kiállította az új lakcímkártyát. 08.30-kor már úton is voltam a munkahelyre.

Mi a különbség a két történet közt? Miért nem működik ez az eljárás a fenti TB-s esetre?
süti beállítások módosítása